Lei av sprikende råd på mat og livsstil?

Løsningen ligger i dine gener!

    Utnytte ditt fulle potensiale -  ta en gentest !

      • Du får vite nøyaktig hvilken mat og livsstil som fremmer deg og din kropp.
      • Uten behov for legebesøk
      • 1 test, 1 gang i livet.

      Noen laboratorier og forskere har brukt mye tid på å snakke om sykdom i forhold til gener. Vi, og det laboratoriet vi har valgt å bruke, har et noe annet fokus. Å kartlegge hvordan kostholdet ditt virker på mange av de genene du har, synes som en svært god ide. Det er en stor fordel å vite om du genetisk kan ha et dårlig opptak av mange viktige vitaminer, og en lang rekke andre næringsstoffer for å kunne sette sammen et så optimalt kosthold som mulig.

      I våre dager er det et stort fokus på mange forskjellige dietter. Etter å ha gått inn i materialet rundt gentestene, har vi blitt overrasket over hvor forskjellige vi faktisk er. Særlig er genene omkring fett og fettmetabolisme helt nødvendig å vite noe om for å kunne si hvilken diett som passer akkurat deg! Det er ikke alle som passer til å spise f.eks. et høyfettkosthold. Noen har det mye bedre med middelhavskost (olivenolje), mens andre har godt av økt andel av flerumettede fettsyrer. Andre igjen tåler mettet fett godt, mens enkelte bør ligge langt unna.

      Noen av oss merker mørketiden godt. Andre merker ikke ingen forskjell, og dette er det faktisk gener som styrer. Gener styrer mye av forbrenningen vår, noe vi lett kan merke ved at enkelte legger lett på seg. Igjen er det genene våre som spiller inn. Da er det godt å vite at det finnes gode råd matmessig, basert på hvilke gener du har.

      Vi hører av og til at folk kan være redde for å vite hva en gentest sier. Det er det ingen grunn til med det laboratoriet vi benytter. Her er det lagt et stort fokus på praktiske råd om hva slags mat du skal spise for å unngå å aktivere gener som på lengre sikt kan føre deg i uheldig retning. Det må da være bedre å vite slikt, enn å «kjøre i blinde»?

      Mange er flinke til å trene og holde seg i aktivitet. Men er det ikke en god ide å vite hva slags type trening som er best for deg? Hvis du velger en idrett eller treningsform som er tilpasset dine genetiske forutsetninger, vil du begrense muligheten for idrettsskader. Noen egner seg for langdistanse eller styrketrening, mens andre egner seg bedre for mer «eksplosive» idretter. Genene våre styrer alt fra oksygenopptak, fjerne av laktat (melkesyre i muskulaturen), og hvordan du reagerer på f.eks. styrketrening. Noen øker faktisk fettmasse ved å pumpe vekter!

      I utgangspunktet virker inntak av salt og kaffe ganske uskyldig, men kan ha stor negativ innvirkning på helsen din hvis genene dine sier noe om dette. Visste du at noen bruker opptil 18-22 timer på å halvere mengden koffein i en kopp kaffe?! Ikke rart at de samme da kan ha en stor utfordring med innsovning, og sove normalt.

      For noen er det ekstra viktig å få i seg tilstrekkelig med antioksidanter, enten igjennom kosten eller som tilskudd. Dette fordi det faktisk er gener som styrer antioksidantforsvaret i cellene våre. En annen viktig ting å vite, er at det er gener som styrer nedbrytningen av stoffer i leveren. Noen gjør dette effektivt, andre ikke.  finnes det både matråd gode tilskudd som kan støtte disse funksjonene.

      Noe som også er genetisk bestemt, er din evne til å metylere effektivt. Metyleringen styres av bl.a. flere av de vitaminene som genene igjen styrer omsetning og opptak av. Laboratoriet måler flere gener som har med dette å gjøre.

      Vektkontrollen i kroppen påvirkes av mange faktorer. Gener påvirker nemlig metthetsfølelse, sultfølelse, søtbehov, om man har lett for å småspise. De sier en hel del om avhengighetsmønstre i forhold til både mat og nytelsesmidler. Også her er det individuelt hvilken sammensetning av karbohydrater, proteiner og fett kosten har, og hva som er riktig for at akkurat du skal kunne opprettholde en idealvekt og god helse.

      Inflammasjon (betennelsestilstander) ser vi rammer noen hele tiden, mens andre sjelden eller aldri er plaget med dette. Det måles flere gener på testen som forteller noe om i hvilken grad du bør ta hensyn til dette gjennom å optimalisere den kosten du spiser. Her er også balansen mellom omega-3 og omega-6 fettsyrer viktig, noe som også er styrt av gener som måles.

      Husk at selv om en gentest viser at du har ulike disponeringer for noe av det som er nevnt ovenfor, betyr det ikke nødvendigvis at dette kommer til uttrykk. Mange andre prøver kan være relevante for å undersøke den faktiske status mer i dybden. Her kommer f.eks. både blodprøver, urinprøver og hårmineralanalyser inn i bildet. Etter vår oppfatning, er alle like viktige. Dersom dine symptomer, eller videre prøver, viser at dine funksjoner er i balanse, er det ikke nødvendig med drastiske endringer i første omgang.

      Gentesten og de før omtalte prøver vil gi deg en fantastisk mulighet til å få vite vesentlige ting som kan være svært viktige for å opprettholde god helse. Selve testen fra laboratoriet i Australia er på hele 96 sider, grafisk godt satt opp. Videre er det utviklet et tillegg på norsk for å hjelpe både behandler og klient på 26 sider. Virkemidlene du lærer å bruke er basert på både kostholdsråd og eventuelle kosttilskudd. Men der gentesten er en engangsutgift (En test, -en gang i livet!), må nok de andre gjentas med noe mellomrom for å sikre seg en god utvikling og helse videre.

      Lykke til med din nye gentest!

      Få min kontakt info her! Om du ønsker bestille, eller har spørsmål.