Vil du ha min superenkle «formel» for et sunt vegetarisk matvalg?

Det er ingen direkte kobling mellom å være vegetarianer, og å ha en god helse, slik mange tror.

Nå vet jeg at dette blir som å kaste en brannfakkel, men det kan være helsefremmende å lese videre!
Det er faktisk slik at de som er vegetarianere ofte tenker på seg selv som sunne.
Men beklager folkens, dette er ikke en bastant sannhet.

Å være vegetarianer blir først sunt nå man setter sammen et kosthold som innehar alle de næringsstoffene kroppen trenger for å optimalisere seg, noe som kan oppleves utfordrende.
Dette gjelder forresten alle matretninger, uansett hva de måtte hete.
For det er nettopp dette som er nøkkelen her:
Et fullverdig og næringsrikt kosthold.
 
 
For å få et fullverdig måltid, har jeg laget meg en superenkel «formel», eller tallerkenmodell, som gjør det enklere å velge vegetarisk mat med et godt næringsinnhold.
Denne formelen fungerer forresten også på de fleste andre matretningene.
 

Protein og fett, for da blir jeg mett. Noe kokt, noe rått, da smaker det godt.

 
 
 Som du ser av «formelen» min, har jeg tro på det enkle.
En annen enkel måte å tenke på er:

 

MER AV PRINSIPPET!

 
Ja, det er nødvendigvis slik, at vi må ta bort noe i kosten for å kunne være vegetarianer. Men har man kun fokus på å ta bort, og ikke  fokus på det du skal tilføre, er vegetarianerisme nødvendigvis ikke sunt. Når man velger å bli vegetarianer, så ligger det i ordet, at man skal velge merfra det vegetabilske mangfoldet av mat, ikke bare mindre eller ingenting fra det animalske.

Flytt hovedfokuset bort fra hva som skal ut av kostholdet ditt, og fokuser på hva du skal tilføre.

 Da kommer også helsefordelene av å være vegetarianer.

«Feilkoblingen» mange gjør ved bytte til vegtarmat.
Min erfaring i veilederrollen, er at i bytte fra kjøtt/fisk til mer vegetarisk mat, skjer det ofte en liten «feilkobling».
Protein og fett blir ofte byttet med raske karbohydrater.
Men man skal aldri generalisere noe som helst, for jeg ser også mange som er råflinke på dette.
 
-Når man bytter bort kjøtt, fjerner man den største kilden til protein i kosten, som forøvrig er kroppens byggesteiner.
 
 
-Mye av fettet kroppen trenger, finnes også i kjøttet og meieriproduktene vi spiser.
Så samtidig med at vi fjerner animalsk protein fra kosten, mister vi ofte vår primære kilde til fett.
Derfor den første delen av «formelen»
 
Protein og fett, for da blir jeg mett
Når vi da tar bort både protein og fett som vi er vant med, tar vi bort vår viktigste komponent til metthet og energi.
Når kroppen ikke får den energien den er vant med, «skriker» den etter rask energi.
Kroppen oppfatter karbohydrater som rask energi og vil da ha dette.
Derfor er dette en kobling som ofte skjer, helt uten at vi tenker på det.
Utfordringen med å bytte bort de viktigst kildene til protein og fett, med raske karbohydrater, er at blodsukkeret vårt går helt i stå.
 
Visste du at et ustabilt blodsukker kan bli starten på enbetennelse i kroppen?
 
 
Uansett hva du velger, om du velger vegetar eller veganer, så går det helt fint å sette sammen et bra kosthold. Det er derfor ikke matretningen vegetarianer/veganer som er problemet,
men hva du erstatter det animalske proteinet og fettet med.
Nå er det også en del andre vitaminer, mineraler man får tilført via animalsk mat som også spiller en viktig rolle for kroppen, men jeg har i dag bare valgt å belyse hovedproblematikken jeg ser i min hverdag som veileder.
 ◊
En annen ting jeg opplever i min hverdag som veileder, er at man bytter alle animalske produktene direkte over til «look-a-like» produkter som er vegetariske.
Husk da å lese på innholdsfortegnelsen. Disse er svært ofte hardt bearbeidet, og inneholder ting vi aldri har hørt om før, og med høyt innhold av raske karbohydrater. Produsentene av disse produktene er sjelden opptatt av næringsverdi. Unntaksvis er dette ingen problem, men jo mer mat du selv lager, med ingredienser du kjenner, basert ut fra «formelen»,jo høyere næringsinnhold pleier det være.
Ønsker du sette deg mer  inn i utfordringene rundt «ferdigmat» kan du lese tidligere blogg her:
 http://www.dinmatoghelse.no/mat-moderne-tids-helse-felle/
noen til å se på maten din!
Ofte tror vi selv at vi lever sunt, men jeg anbefaler alltid å la noen som er kompetente til dette, se gjennom hva du spiser, og gi tips på hva man evt. trenger å tilføre.
For en som er vant med å lese kostplaner, er det enkelt å se justeringsmuligheter.
å be om en liten gjennomgang og hjelp av fagpersoner, kan være en av dine billigste investeringer i helsen din.
Det finnes også mange svært gode steder på nett hvor du kan få super informasjon, helt gratis.
det handler egentlig bare om å ønske å utvide sin egen kunnskap.
 

Mine nybegynner vegetarianer/veganer tips!

1. Hver gang man skal lære seg noe nytt, så bruk god tid til å sette deg inn i dette. Ikke bare som en idealisme for dyra eller jorden, men også som et helsefremmende tiltak for deg og kroppen din. Du har bare èn kropp som skal vare livet ut, så det er smart å spille på lag med dens primærbehov.
 
2. Protein, kroppens byggesteiner.
Når du bytter bort kjøtt, fisk/animalsk protein, sett deg godt inn i hva som er vegetarisk protein, og innfør variasjon av dette i kosten din.
Vegetarisk protein har en litt annen oppbygning enn animalsk protein, derfor er det svært viktig å variere med mange forskjellige kilder av vegetarisk protein.
Jeg vil tro at dette er grunnen til at mange sier at vegetarisk protein ikke er et fullgodt protein. Fordi en enkeltstående proteinkilde fra planteriket ikke alltid er et fullgodt protein, slik animalsk protein oftere er.
Variasjon av mange vegetariske proteinkilder, vil samlet sett skape et fullgodt protein.
3. Sørg for å få i deg nok fett, slik at blodsukkeret ditt holdes stabilt. Da slipper du å havne i godteskåla på kvelden.
Nøtter, frø, mandler og kokosfett er supert.
Både fett og protein er som sagt (til det kjedsommelige) det som gjør at du føler deg mett, og holder blodsukkeret ditt stabilt.
4. Sette deg inn i hvilke næringsstoffer kroppen trenger, som naturlig ikke er i vegetar mat.
Du kommer uansett langt med min huskesetning:

Protein og fett, for da blir jeg mett. Noe kokt, noe rått, da smaker det godt.

 ◊
Denne artikkelen i Dagbladet kan også lese om du ønsker mer info.
 ◊
Hadde du nytte av dette innlegget, skriv gjerne noen ord, og ønsker du mer informasjon, så spør i vei.
Masse lykke til med dine matvalg
 ◊
Med vennlig hilsen
Mette-Marit Nordby
Den Fredag, 12. mai 2017 8.44 skrev DinMatogHelse Nordby <dinmatoghelse@gmail.com>:

Facebook kommentarer

Leave A Response

* Denotes Required Field