Autoimmune reaksjoner, -et livsstil problem?

Om å gå fra «Hun syke, ikke fungerende»

til

«Hun med vitalitet og velvære som  ELSKER livet»

Vil du lære hvordan jeg gjorde det?

http://bit.ly/2vsr2pd

 

Kurs Åsgårdstrand 9 sept. Siste påmelding 1 sept.

                                                                                                                                                             Første gang jeg leste at våre autoimmun reaksjon var et livsstilsproblem, kjente jeg at jeg ble svært provosert.

Hadde jeg liksom levd meg til mine autoimmune sykdommer? No way!  Jeg  kokte av sinne innvendig over det jeg da opplevde som et SVÆRT usaklig utsagn.

Jeg levde, og spiste veldig sunt, så det trodde jeg ikke noe på. Jeg levde ikke et liv som gjorde meg syk! Eller?

Jeg tenkte mer og mer på dette, å hva hadde jeg å tape?  Min liste over symptomer og sykdommer ble lengre og lengre for hvert år, og styrte hele min eksistens, eller ikke eksistens, for å være ærlig!

SÅ jeg satset, å beg  å lære meg selv opp, å sette meg inn i tankegang om at autoimmune sykdommer kan være et livsstilsproblem.  

Jo mer jeg tenkte og  jobbet utifra denne tanke modellen, jo raskere så det ut til at kroppen ble bedre.  

Overrasket ja, for det var jo stikk i strid med det legevitenskapen fortalte meg. Men så lenge jeg fikk  resultater, var det ingen ting som kunne stoppe meg. Selv ikke de fra helsevesenet, som  indirekte sa at jeg var en «idiot» som trodde på dette. For å være helt bunn ærlig var det ikke indirekte mange ganger heller. For jeg har opplevd svært mange  ufine situasjoner i møte med helsevesenet vårt.  Nå har jeg  ikke noe imot helsevesenet. Men jeg er ingen idiot selv om jeg tar ansvar for egen kropp og helse, når det helsevesenet har å tilby, gjør meg enda sykere.

Når jeg begynte med mat som verktøy for en bedre hels, for 22 år siden, fantes det ingen å bli veiledet av. Internett var heller ikke tilgjengelig for å hente informasjon, slik det er i dag. Så jeg har tilnærmet meg hver endring og hvorfor det fungerer, ut fra egne kropps signaler.                                                             

Nå ser jeg med glede at det er flere og flere leger, terapeuter, ernæringsfysiologer og kostholdsveiledere, som velger å jobbe ut fra like/lignende prinsipper.

Livsstilsendring koster lite, er helt ufarlig og bieffekten, slik jeg ser det, er kun at man får en lykkeligere kropp.

 

SÅ DET ER HJELP Å FÅ FOLKENS.

Ved autoimmune reaksjoner, er rett mat, mage- og tarmhelse, stressmestring, bevegelse og søvn avgjørende. Se mine tips nederst om du ønsker.

Mitt utgangspunkt.

  • Mine hovedsymptomer var betennelse i en slik grad at jeg ikke fungerte. Reumatisme og en eller annen underliggende muskel/bindevev sykdom.
  • Jeg gikk med konstant feber og influensalignende symptomer.
  • For meg er allergier/intoleranser den største triggeren for betennelse, som igjen  ser ut til å trigge disse autoimmune reaksjonene.
  • Jeg forstod at mat og betennelsesaktivitet hang sammen.  For jeg følte meg aldri så frisk som uken etter en oppkastsjau? Noe jeg syntes var merkelig!
  • Spiste jeg mat/drikke jeg ikke tålte, ble jeg fra noen timer til en dag mye verre. Min «ikke tåle»-liste på mat ble svært lang etter hvert. Men å ta bort matvarer var ikke nok.
  • Migrene.
  • Jeg hadde store utfordringer med hudreaksjoner på alle typer sminke, kremer, deodorant, tannkrem, såper o.l. Jeg fikk blemmer som sprakk og ble som små brannsår, også i munnen. Å jeg tålte ikke medisiner.
  • ME, eller utmattelse. Spesielt om vinteren var jeg helt tom.
  • Å forsøke å si at en slik kroppslig utfordring ikke gav indre stress, ville vært dumt. Men pga. ME var det utrolig vanskelig for meg å finne aktiv-/hvilebalansen. For meg som ELSKER å være fysisk aktiv, var dette en stor sorg.

 

Ny livsstil.

Å gjøre endringer i sitt eget levesett, handler om vilje til å utdanne seg selv.  Våge å utfordre sine egne begrensende tanker for hva som kan fungere og ikke. Om du husker det jeg skrev først, ble jeg SVÆRT provosert første gangen jeg leste at autoimmune sykdommer var et livsstilsproblem. 

Lytt til egen kropps erfaring. F.eks. om det ikke slår ut på noen legetester at du ikke tåler noe, om du blir bedre av å kutte det ut , så lytt til det som føles rett for deg. Er det du evt kutter næringsrikt, så  sett deg godt inn i, eller søk hjelp til å få erstatte det med  næringsrike alternativer.

Det var først når jeg begynte å forstå optimalisering av mage/tarm at jeg virkelig begynte å få revolusjonerende resultater. I ettertid er det lett for meg å forstå at om forholdene ikke ligger til rette for å fordøye mat, og gjøre om mat til næringsstoffer, er det få ting som hjelper. Om bensinslangen på bilen ryker, så hjelper det lite uansett hvor mye bensin du fyller. Bensinen kommer da ikke frem til motoren, for å kunne få bilen i bevegelse.

Ikke minst å fjerne sukker/karbohydrater, da et stabilt blodsukker var mye viktigere for min kropps velvære, enn det jeg trodde. Kroppen gikk på konstant høygir med et ustabilt blodsukker, ikke rart jeg var utmattet. En viktig nøkkel var å bytte glutenholdig mel med meltyper som naturlig skapte et stabilt blodsukker. Å ikke de man kjøper i hylla på dagligvarebutikkene, som veldig ofte inneholder svært mye blodsukker triggende erstatninger.

Til min store overraskelse, begynte ME/utmattelsen  å avta.

Jeg ble fortalt at autoimmune reaksjoner ikke kunne reverseres. Men jeg har opplevd det motsatte. Om det blir borte, vet jeg ikke, men med rett livsstil for meg, slutter kroppen å lage smerte og gir meg energien og vitaliteten tilbake. Det er det viktigste for meg.

 

Mine tips er som følger:

Jeg har brukt 22 år på å nå dit jeg er i dag. Så vær mild med deg selv, og gi deg selv tid. Nå er det så mange flinke på markedet, at du så klart ikke behøver bruke så lang tid.  

Det er mange som spør meg…Hvor lang tid tar det? Å dette er veldig individuelt. Alt fra hvor lenge du har vært syk, til hvor store endringer du er klar for/orker å gjøre på en gang. Men når det er sagt, de som ser dette som en mulighet, merker  endringer allerede etter noen uker. Å det gir motivasjon til å holde på videre. 

Begynn med å finne roten til din ubalanse, når startet det?

Optimalisering av mage/tarm og triggere som allergier/intoleranser, opplever jeg som det viktigste, om du ønsker å forsøke selv.

Spis ren mat som fremmer et stabilt blodsukker, og hemmer betennelse aktiviteten i kroppen. Kutt ut moderne mat som er hel- og halvfabrikat. De inneholder svært mye kunstige stoffer og sukker, å lite vitaminer og mineraler.

La det være igjen litt jord. Når jeg kjøper økologisk og biodynamisk mat, er jeg ikke veldig nøye med å få skrubbet vekk alle jordrester på f.eks. rotgrønnsaker.  Vasker ja, skrubber nei. Da jeg fortsatt tror på det mine besteforeldre lærte meg.

«Bare rein møkk, Mette-Marit, det skaper bare en balansert mage.»

For jorden vår, når den er organisk drevet, inneholder mengder med organismer som hjelper vårt immunsystem. Ikke motsatt slik det er lett å tro.

Finn ut dine allergi/intoleranse triggere, og kutt ut disse.

Optimaliser din mage/tarm. Spis mer fermentert mat, evt. tilfør melkesyrebakterier.

Ikke vær redd for smart fett, som f.eks ekstra virgin kaldpresset kokosfett, avokado, nøtter, frø osv. Dette er med på å stabilisere blodsukkeret, og roe «kravings» Å ikke minst, fett som gjør deg mett.

Unngå raffinert sukker og karbohydrater i alle former, også kjøpe juice.

Tilfør D vitamin og omega3 fettsyrer. Spesielt om vinteren er det viktig, det er noe som får ditt immunsystem til å fungere.

Fokuser på stressmestring i livet ditt. Se på hele livet ditt og deg selv som et eget lite økosystem. De fysiske faktorene er viktige, men husk også på den indre LP plata av tankekaos og egen fordømmelse, som jeg kaller Autopilot. Det å få koblet av denne negative autopiloten, som faktisk også er en måte å «angripe seg selv på», er svært avgjørende. Som et lite tips, jeg har folk på kontoret mitt hvor jeg tar opp stress som et problem. De blir rasende, å noen ganger rister i kroppen,  å påstår at de absolutt ikke er stresset.

SÅ igjen, utfordre deg selv til virkelig å gå i dybden av deg selv. Stress har vi kanskje levd med så mange år at vi tror vi ikke er påvirket av det. Stress i kroppen er over tid, er svært ødeleggende for oss. Når vi bærer mye stress i oss, bruker kroppen mesteparten av vår energi til å meste stress, å det blir lite energi igjen til å rette opp ubalanser.

Legg fokus på alt som er bra for deg. En annen ting som kanskje ikke virker så viktig, er å leve MED kroppen. Som syk er det lett å jobbe mot kroppen, for man er jo ikke fornøyd med en syk kropp.

Men enten vi vil det eller ikke:

-Alt vi tenker skal bort, opplever kroppen som straff.

-Alt vi tenker skal tilføres, opplever kroppen som belønning.

Så  jeg beg å endre tankemønster, å beg å legge fokus på at alle endringene jeg gjorde ble gjort for å skape en glad kropp. Istedenfor å tenke at jeg tok bort en matvare, satte jeg meg grundig inn i hva jeg kunne erstatte den med å tenkte at jeg belønnet meg selv med noe som var bedre for meg.

SÅ jeg begynte å se og tenkte på endringene som et belønningssystem for meg selv. Å belønningen kom jo, i form av en friskere kropp.

 

 Sørg for å være så mye fysisk aktiv du klarer. Å gå er en super form for bevegelse. Gjerne i dagslys. Med f.eks. ME-symptomer og betennelsesreaksjoner, kan aktivitet oppleves utfordrende, men forsøk å finne din balanse.

Nok søvn er svært viktig. Veldig ofte kommer søvnkvaliteten av seg selv, når stressmestring, fysisk aktivitet og optimalisering av tarm er i balanse. Det å ikke bruke skjermer og mobiltelefon de siste par timene før leggetid, var for meg et svært upopulært tiltak, men det funker. Å ikke ta opprivende diskusjoner etter middag er også et lite tips. De blir ikke verre om de utsettes til i morgen.

Naturlig biologisk «medisin». Om du trenger hjelp i en overgangsperiode, så bruk gjerne det som kalles naturlig biologisk «medisin». Dette er en behandlingsform som styrker kroppens selvhelbredende funksjoner ved å bruke f.eks. mat som underbygger kroppens utfordring, enzymer og aminosyrer som styrker mage/tarm helsen, vitaminer/mineraler, eteriske oljer, tilskudd av melkesyrebakterier, avspenningsteknikker, biopati, akupunktur, osv.

Vil du ha noen tips om naturlige medisinske planter og urter jeg har brukt, kan du lese det her:

16 kilder til naturens egen antibiotika!

 

Unngå sprøytemidler/pesticider, kjemikalier og tilsetningsstoffer.  For meg har det vært ekstremt viktig, både i mat og kropps-/husholdningsprodukter, noe jeg ikke hadde ofret en tanke. At disse kjemikaliene gikk fra huden og rett i blodbanen vår, var en stor aha oppdagelse. For meg som ikke tåler/klarer å nyttiggjøre meg kjemiske medisiner, er det egentlig veldig logisk. Disse kjemikaliene virker som en brems og betennelsesskaper i hele mitt system, og var den siste brikken jeg fikk på plass. Spesielt var det bly i leppestiften jeg brukte, noe jeg ikke ante.

Vil du lese mer om dette kan du lese min blogg om bly

Forurenser du din kropp uten å vite det?

Velg f.eks. økologisk og biodynamisk. I begynnelsen var jeg lite villig til å bytte ut øyensverte, leppestift, bodylotion og shampoo. Men etter hvert som fysiske symptomer i form av hudreaksjoner, som var som små brannsår, ble borte, vokste motivasjonen. Jeg brukte lang, lang tid, og tok ett og ett produkt.

Om jeg nå glemmer meg bort å bruker en såpe i dusjen et offentlig sted, reagerer jeg momentant. Før hadde jeg så mange reaksjoner hele tiden at det var vanskelig å isolere hva som var  kjerne problematikken.

 

 

Konklusjon.

Kroppen vår er HELT UNIK til å rette opp ubalanser, når vi velger å gi den det den ønsker.

Om autoimmune reaksjoner ikke et livsstilsproblem, hvorfor fungerer da en livsstilsendring som er naturlig slik vi genetisk er skapt til å leve ?

I nærheten til, og i takt med jorden og det den har å tilby oss. Naturlig ren mat og tilnærming.

Om maten ikke ville stått på bordet til dine besteforeldre, så velg noe annet.

Det vi kaller konvensjonelt jordbruk i dag, er med giftstoffer, for 50 år siden var et konvensjonelt jordbruk UTEN giftstoffer.

Om du likte det du leste så del gjerne.

Om du ble provosert av det du leste, da er vi tilbake til førsten av bloggen.

DET BLE JEG OGSÅ, ( selv om det nå er en del år tilbake) SÅ DET ER HELT OK.

Med vennlig hilsen

Mette-Marit Nordby

0 Comments