Å spise seg frisk fra ME- /utmattelsessyndrom!

Ja du leste riktig, jeg har spist meg frisk fra ME. Og jeg har gått fra et liv med utmattelse, til nå å ha fått tilbake min energi og livsglede.

En glede så stor at jeg bare må dele, slik at andre også kan oppnå det samme som meg.

Ikke nok med at jeg har spist meg frisk fra ME. Når jeg begynte å spise slik mat, har jammen meg de fleste andre livslammende symptomer og sykdommer jeg hadde, også blitt borte.

Utrolig ja, men sant.

Litt om meg og min historie:

Jeg har vært  syk i  over 21 år, selv om jeg i ettertid ser at det begynte lenge før. Men det kom krypende sakte, slik at jeg egentlig ikke merket at jeg ble mer og mer tom.

Med 3 små barn og et hektisk liv, som det jo er i den fasen, så trodde jeg det   var  slik å være småbarns mor. Selv om jeg så at andre orket masse, og jeg var totalt tom.

Men for snart 22 år siden sa kroppen FULL STOPP, og jeg gikk rett i kjelleren. Min liste over autoimmune sykdommer og andre symptomer ble lengre og lengre for hvert år som gikk.

Jo flere medisiner legene ville stappe meg full av, jo sykere ble jeg. Om dog med andre symptomer.

Men det rareste for meg var, at jo mer jeg tok ansvar for eget liv og helse, jo mer provosert ble de som jobber i helsevesenet rundt meg. Ville de ikke mitt beste?

Men nå er jeg veldig glad for at jeg klarte å stå i det jeg selv trodde på, og gjorde det jeg følte var bra for meg. Selv om det var å gjøre motsatt av det helsevesenet anbefalte. Men hver person er unik, så det du gjør må være basert ut fra det du synes er bra for deg.

Nok om det, du lurer sikker på hvordan jeg klarte det?

Jeg har i hele mitt liv vært superopptatt av mat og helse, så at jeg skulle klare å forbedre den maten jeg og min familie spiste, det var mer eller mindre utenkelig. For vi spiste veldig «bra».

Rene råvarer og ekte ærlig mat som ble laget fra bunnen av, så hvordan kunne da min kost forbedres?

Lekk tarm mat

forstår jeg at jeg ikke tok min mage/tarm på alvor.

I fjor sommer byttet jeg mat for «n’te» gang, og begynte å spise mat som skulle hele en lekk tarm. Jeg visste jo ikke om jeg hadde lekk tarm, men for meg var det verdt et forsøk.

Det sies at minimum 80% av vårt immunsystem ligger i mage/tarm. for meg som hadde ørten autoimmun-relaterte sykdommer, var det absolutt verdt et forsøk.

Nok en gang tok jeg tak, og la om kosten.

Egentlig endret jeg ikke så veldig mye, jeg ble bare enda mer bestemt på hva jeg puttet i munnen.

Den største endringen var at jeg begynte å spise MER av det som var bra for lekk tarm.

Jeg har laget en liste under så du enkelt kan se hva jeg tok bort, og hva jeg tilførte mer av.

Jeg startet omleggingen i juni, og allerede etter noen uker begynte jeg å merke endring.

Når september kommer pleier min kropp å «skru seg helt av», noe som ikke skjedde.

Hele høsten bare «ventet» på at kroppen skulle skru seg av , men det skjedde ikke!

Når vinteren for alvor satte inn i desember/januar, da min kropp vanligvis blir totalt lammet og uten ork til å gjøre noe, BEGYNTE JEG Å GÅ PÅ SKI. Om dog bare noen hundre meter i starten.

For hvert skitak jeg tok, jo mer glede fylte seg i kroppen min.

Nå hører det til historien at jeg er svært glad i å gå på ski, og at jeg har savnet dette veldig.

Egentlig hadde jeg lyst til å dele et før- og etterbilde. Men jeg tror jeg har følt på en stor skam over å ha vært så syk, at jeg ikke fant et eneste bilde av meg selv, uten et tappert påklistret smil.

Så derfor får dere klare dere uten.

Hva gjorde jeg?

Enkelt forklart begynte jeg å spise mat som ikke skaper grobunn for betennelse i kroppen.

Det å ha et stabilt blodsukker er da VELDIG viktig, da mange sykdommer starter med betennelse. Stopper man betennelsen, som skapes via mat og andre produkter som kommer inn i kroppen vår, skaper man rom for å bli symptomfri. For meg som hadde vært syk så lenge, viste deg seg at jeg måtte ned i veldig lavt inntak av karbohydrater/sukker en stund, for å klare å skru av betennelses aktiviteten. 

-Steinalder kost, Paleo, Jæger, sanker kost og Lav-Glykemisk mat, er eksempler på dette.

.

-Å tilføre probiotika og prebiotika øker antall gode bakterier i tarmen,  er som naturlig medisin for tarmen.

-Glutamin eller gelatin er også svært viktig for å reparere tarmens hinne, slik at den ikke lekker. En kan liksom forestille seg at dette er som et form for lim som limer igjen de små perforeringene i tarmen, som gjør at litt for store partikler ikke slippes ut i kroppen/blodet, 

Langtidskokt kraft på ben, er her den naturlige «medisinen» da den inneholder dette «gelatinet» som heler opp tarmens hinne.

Lavt stoffskifte.

Den siste biten få snakker om, men som egentlig er ganske innlysende, mange med ME har lavt stoffskifte, selv om prøver hos legen ikke viser dette.

Hvorfor vet jeg ikke, men jeg leste meg opp på at jeg hadde alle symptomer på lavt stoffskifte. UTEN AT PRØVENE SLO UT.

SÅ jeg begynte å underbygge det som skulle til for å øke mitt stoffskifte.

Det første jeg gjorde var å ta bort mat, og ikke minst såper, hudpleieprodukter, shampoo, deo kremer o.l. med masse tilsetningstoffer og kjemikalier.

Det kan se ut til at skjoldbruskkjertelens største fiende når det gjelder funksjon, er alle disse kjemikaliene og syntetiske tilsetningstoffene.               Den misforstår, og tror at disse er hormoner, og går helt i stå.

Når det gjelder mat, så spiser jeg ikke prefabrikkert mat, og jeg velger økologisk så fremt jeg kan. Men jeg er på ingen måte fanatisk.

Men når det gjelder hud-, hår- og husholdningsprodukter er jeg SVÆRT nøye med å kjøpe økologisk.

Ettersom jeg hadde symptomer på lavt stoffskifte, begynte jeg å ta tilskudd av naturlig jod, Kelp som jeg kjøpte i helsekostbutikken.

Disse 2 tiltakene, fjerne kjemiske og syntetiske stoffer i mat, husholdnings- og kroppsprodukter, og tilføre Kelp, har fått alle mine symptomer på lavt stoffskifte til å forsvinne.

Jeg gav meg selv 3 måneder på å forsøke å tilføre naturlig Jod/Kelp , hadde jeg ikke merket endring, hadde jeg sluttet med det, så klart.

Jeg har aldri hatt det man vil kalle dårlig hår, men min frisør er overrasket over hvordan mitt hår nå er, kontra før. Det å ha litt tynt, livløst hår, og også å miste en del hår var en av symptomene jeg fant på lavt stoffskifte.

Mer av mat:

Langtidskokt kraft som inneholder gelatin som heler opp tarmens «hull»

Probiotisk mat:

Surdeigsbrød, mat med probiotika som melkesyrnede produkter, som øker tarmens gode bakterieflora. Vil du lese mer om melkesyrnet mat anbefaler jeg Gry Hammer.

Blodsukkerstabiliserende mat f.eks. sunne fettkilder, som ekte smør, fløte, helfet rømme, avokado, kokosmelk (ikke fettredusert) og kokosfett. Ikke bare roer kokos blodsukkeret, men det inneholder Laurinsyre som har antibakterielle egenskaper, som vi også finner i morsmelk. SÅ kokosfett er også med på å øke de gode tarmbakteriene ved å «bekjempe» de dårlige.

Mye mer friske og kokte grønnsaker.

Finne balansen mellom omega 3 og 6 fettsyrer. Hvor omega 3 roer betennelse, mens omega 6 øker betennelse.

Økologiske egg som jeg ikke reagerer allergisk på, i motsetning til egg fra konvensjonell drift.

Tilskudd:

Probioform er flytende melkesyrebakterier som ut fra min forståelse, er det produktet som har flest melkesyrekulturer her i Norge. Du kan helt klart klare å få i deg nok melkesyregjærede produkter via maten. Men for meg i starten, som var tom for energi, så begynte jeg med dette. Melksyregjæret mat og drikke kom etter hvert som energien og overskuddet til å lage denne maten kom.

Kelp, naturlig jod.

D-vitamindråper som øker immunforsvaret.

MTC olje tilskudd av en kokosolje.

Mindre av:

Gluten og korn generelt.

Raske karbohydrater og mat som trigger blodsukkeret. Også kjemiske/kunstige søtstoffer

Pre-fabrikata mat.

Kutte melkeprodukter, bortsett fra økologisk helfet smør, rømme, fløte og ost. 

Økologisk fordi de økologiske variantene ikke ødelegger den naturlige strukturen i disse produktene med alle de mekaniske prosessene vanlige meierier gjør. Noe som gjør at kroppen vår rett og slett ikke gjenkjenner produktet. Da det i struktur, etter behandling, er blitt svært langt fra sin opprinnelse. Noen kan tåle litt fete melkeproduktene, mens andre må kutte alle melkeprodukter. Dette er individuelt.

Egg fra tradisjonelle drift, som jeg faktisk får en allergisk reaksjon av. Men økologiske tåles godt.

Kutte alle lettprodukter som er stinne av karbohydrater, tilsetningsstoffer og kjemikalier og ikke fremmer stabilt blodsukker. Å kunstig/kjemisk sukker som jo er et kjemikalie, er virkelig et fy, fy for meg og min kropp. Da går blodsukeret helt  stå, å min kroppe forstår ingen ting.

Mindre kjøtt og fisk. Det lille jeg spiser av kjøtt og fisk, er kun viltfanget og gressforede dyr/økologisk. Når det gjelder fisk, spiser jeg kun viltfanget eller sesongfisk som ikke er oppdrett.

Dette fordi både kjøtt og fisk fra konvensjonell drift inneholder masse av de stoffene jeg reagerer sterk på. Medisiner, kjemikalier, soya, mais, omega 6,  osv.

Stress er en STOR brems for at vår kropp skal kunne bli bra. Jeg har gjort mange tiltak for å se på, og endre situasjoner og opplevelser i mitt liv, som min kropp oppfattet som stress. Klart det å være så syk i seg selv er en stor stresstrigger. Men igjen, vi er alle svært individuelle. En viktig læring for meg var å begynne å fokusere på, og gjøre de tingene som skapte glede i meg. Og å gi slipp på mange av de tingene og situasjonene som jeg trodde jeg måtte. Som egentlig bare tapper energi uten å gi noen form for påfyll.

Denne artikkelen inspirerte meg til å dele min historie med deg. Jeg håper du fant håp og inspirasjon til selv å gjøre endringer, slik at du kan få ditt livs drøm oppfylt.

http://forskning.no/immunforsvaret-sykdommer/2016/11/tarmsyke-sliter-med-utmattelse

Ønsker dere alle en skapende vakker dag og uke.

Har du spørsmål om ME,  lekk tarm, eller om noe av det jeg har gjort, svarer jeg deg gjerne.

Ønsker du vite mer om min reise, eller vil lære hvordan jeg gjorde det, holder jeg temakvelder og foredrag over hele landet.

MVH

Mette-Marit Nordby

6 kommentarer til «Å spise seg frisk fra ME- /utmattelsessyndrom!»

  1. Interessan lesning!
    Har helsevesenet noen «personlige trenere», finnes det hjelpere/rådgivere a la ammehjelpen eller noe «apparat»som kan hjelpe til med dette? Har en minimal energi og trangt budsjett er det ikke så lett å komme igang med dette. Kan en be om slik kost om en er på sykehus eller sykehjem?

    1. Hei Ragnhild.
      Jeg må dessverre si at jeg ikke har møtt noe annet en motstand i helsevesenet, når det gjelder den veien jeg har gått. Noe jeg syntes er veldig trist. Men jeg har hørt om noen som har fått slikt kosthold på rehabiliterings sentre, men da har det vært med grunnlag i slanking, og med lege attest. Om du trenger hjelp er kanskje det rimeligste å mld seg på et «slankekurs» med lav- karbo mat. Det bør da være et kurs som enter tilbyr Steinalder kost, Ketose, Jæger, sanker mat Paleo, lav GI, Fedon, Sofie Hexeberg. kost, osv. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men har lest om f eks Ketosekurs ( som er en tilstand kroppen kommer i når man bytter energi kilde fra karbohydrater/sukker til sunt fett) som koster 300,- for en kveld. For mat med lav GI har også den effekten at den slipper vekt. Men jeg har aldri vært overvektig, så om du beg på en slik mat, MÅ det ikke være pga vekt. For egen del er min vekt helt uforandret, selv om jeg går på slik mat. Kroppen finner bare sin trivselsvekt og holder seg der virker det som.

      Men om du f. eks beg å spise mat som DR. Sofie Hexeberg anbefaler. Hun har skrevet mange bøker, både om hvordan, hvorfor og masse oppskrifter, disse kan du sikkert låne på biblioteket. Å legger til noen av de tipsene jeg har skrevet om optimalisering av tarm, tror jeg du vil komme langt. Dr Fedon har kommet med en ny bok nå som heter, Naturlig slank med tarm i balanse. Denne innehar masse av de tipsene jeg bruker.
      Jeg vil personlig si at det er en missforståelse at lav karbo mat kun er slankemat. For meg er det «bli fisk» mat.

      Min erfaring som da har jobbet med mat store deler av livet, var at for å få «skrudd» av betennelses aktiviteten i kroppen, slik at energien kunne beg å komme tilbake, så måtte jeg ned på et kosthold med mer eller mindre null sukker/karbohydrater, å fortsette med det. UANSETT hva leger, ernæringsfysiologer osv sa. Å jeg har forsøkt det meste for å si det mildt. Nå jobber jeg med å lage en del videoer på hvordan man praktisk mestrer dette, til et kurs. Å noen av videoene vil jeg dele gratis her på bloggen min. Jeg vil også dele andre tips og oppskrifter, sånn jevnt utover.
      Om du er motivert og virkelig ønsker dette, så følg med, jeg skal f.eks ha sukker/karbohydrat slutt webinar. Å vil tilby noen plassert til test personer sånn i begynnelsen. Men det vil koste litt dessverre. Selv om test personene vil få en lavere pris. I forbindelse med dette kurset, kommer jeg til f eks å dele flere gratis videoer/webinarer også, med masse god info, så kanskje det vil være nok for deg?
      Håper dette svaret gjorde deg litt klokere. Selv om vårt helsevesen så vidt jeg vet ikke tilbyr lignende.
      Masse lykke til på din reise.
      Med vennlig hilse
      Mette-Marit Nordby

  2. Hei! Med tanke på hud-, hår- og husholdningsprodukter; Er det et tilsvarende behov for å endre tannkrem? Har du endret din tannkrem? Til hva? Og hvor kjøper du ellers disse produktene? 🙂

    1. Hei Ragnhild

      Når jeg byttet disse produktene brukte jeg god tid og tok et og et produkt. Det var fordi jeg var allergisk, å måtte vite til enhver tid hva jeg reagerte på.
      Men om du ikke reagerer, så kan du jo bytte så raskt du bare vil. De jeg kjøper, kjøper jeg på helsekost butikken og noen av Ænglamark, Coop sin økologiske serie, tåler jeg også. Så av den serien, om du tåler den, så er den både prisgunstig, ok og lett tilgjengelig. De har denne serien på alle Coop butikkene.
      Her har du oversikt over Coops sine økologiske hygiene varer:
      https://coop.no/merkevarer/dagligvare/coop-anglamark/HYGIENE-HELSE/

      Tannkrem og deo var mest utfordrende for meg, med tanke på å tåle. Deodorant snakkes det jo en del om, at det er mye kjemisk i, men tannkrem snakkes det nest aldri om. Å den er stappa.
      Du får bilde og navn av de jeg får til å fungere, men du må sikkert prøve deg frem på hva du liker og hva som passer til deg og din kropp. Deo slet jeg med å finne en type som både tok lukt, var «antiperspirant» og som ikke ga sår. Men endte til slutt opp med denne:

      Schmidt´s deodorant stick Lavendel & Sage

      Tannkremen jeg bruker er DR. ORGANIC ALO VERA TANNKREM – 100 ML.

      MVH
      Mette-Marit Nordby

      PS Gikk ikke dele bilder her. Send meg en mld på fb siden med spørsmål om bilder. SÅ kan jeg sende det der.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *