Hva er egentlig light- og lettprodukter, og hva gjør de med kroppen vår?

De fleste av oss tror at lettprodukter er sunne, men er de virkelig det?

Det jeg personlig stiller meg undrende til, er at matvareprodusentene våre er kjemikere med hvit frakk, munnbind, kjemikalier og reagensrør, og ikke kokker med kokkelue og rene råvarer, slik jeg tenker at det bør være.

Er vi virkelig villige til å putte i oss alle disse E stoffene, kjemikaliene og ikke-naturlige fyllstoffene?

Uansett hva jeg, eller andre mennesker måtte mene, så er det som er riktig og viktig for deg, det du må lytte til. Å handle utifra!

Fortsett å lese «Hva er egentlig light- og lettprodukter, og hva gjør de med kroppen vår?»

Hvordan fjerne rester av pesticider og sprøytemidler på frukt og grønnsaker!

Det å leve så giftfritt som mulig, er viktig for meg.                         Men å leve 100% økologisk, i alle fall der jeg bor, er utfordrende. 

img_2472_fotor

Derfor er jeg nødt til å spe på med frukt og grønnsaker som ikke er økologiske innimellom.

I vekstsesongen i Norge er det mye enklere å få dekket et økologisk behov.

 

Fortsett å lese «Hvordan fjerne rester av pesticider og sprøytemidler på frukt og grønnsaker!»

Den SUPRE effekten av ren, hjemmelaget mat !

img_2552_fotor

Om du ønsker EN positiv endring i ditt liv, er det å lage maten din selv, en av de viktigste valgene du kan ta.

 Når vi snakker om mat snakkes det ofte om hva vi ikke skal spise. Og ja, det kan jo være veldig  viktig. 

Men første bud tror jeg faktisk er å legge fokus på hvilken type mat vi BØR spise mer av. 

Når vi legger fokuset på hva vi skal spise mer av, bevarer vi også matgleden vår.

Vi mennesker er skrudd sammen slik, at alt vi føler vi skal ta bort, opplever vi ubevisst som straff.

Og alt vi føler vi vil tilfører, opplever vi ubevisst som belønning.

Når vi gjennomskuer dette, er det mye enklere å forstå hvorfor det er SÅ viktig å legge fokus på hva vi skal spise mer av, og ikke motsatt.

Når man øker mengde ren ordentlig mat, mer grønnsaker og sunt fett, vil kroppen trives å føle seg mett.

Å forstå hvor viktig ren, hjemmelaget mat er for kroppen og sinnet vårt, kan jeg ikke få understreket nok. Ikke noe hokus pokus., kun mat du selv lager, av rene råvarer.

Ønsker du å se når maten vår sluttet å være naturlig ren, så ta en titt her:

Maten vår frem til i dag:

 http://www.dinmatoghelse.no/maten-frem-dag/#more-357

 

Lurer du på om det er så enkelt, så er svaret ja.

Uansett hvilken kost modell du velger, er det få som anbefaler deg å spise industrifremstilt mat.

Jeg pleier å dele maten vår opp i 4 deler.

1. Ren mat.

Maten du selv lager fra bunnen av, med friske råvarer.

Å velge mat fra denne matgruppen, er et syvmilssteg i riktig retning for kropp og velvære.

Vil du ha mine tips over hvordan velge ren mat, finner du den her: 

http://www.dinmatoghelse.no/ren-mat/

Hopper du over industrifremstilt mat, 

da vet du hva du putter i kroppen din, og du kutter drastisk ned på antall kunstige tilsetningsstoffer, kjemikalier og sukker.

Industrifremstilt mat er ofte laget av dårligere råvarer, for å holde prisen nede. Og næringsinnholdet er også redusert pga. en tilberedelsesprosess med høy varme og lang lagring.

Bare for å teste, tittet jeg på mange matvaredeklarasjoner når jeg handlet mat i går. Bortsett fra de ferske matvarene som koteletter, biff, grønnsaker osv. var det vanskelig å finne noen matvarer uten sukker. Helt utrolig.

Selv fryst kyllingfilet var det sukker i. Prøv selv, og se!

Velg matvare uten behov for varedeklarasjon

Om det er deklarasjon, foretrekkes max 5 ingredienser, og du bør forstå deklarasjonen, uten å måtte slå opp.

Grunnen er:

Du kan utdanne hodet til å forstå deklarasjoner, men du kan ikke utdanne kroppen til å omsette ikke naturlige stoffer til næring og energi, som tross alt er kroppens drivstoff.

Mange blir svært frustrert over at de ikke forstår hva som står på innholdsfortegnelsen. Og så klart er det viktig å forstå, spesielt om vi er allergikere. Men det viktigste er kanskje å droppe å kjøpe slik mat.

F.eks. en pakke kjøttdeig/karbonadedeig, behøver ikke å ha vann og salt i innholdsfortegnelsen.

Den trenger kun å fortelle hvilken type kjøtt.

Dette oppnår du ved f.eks. å be de kverne kjøtt for deg i din nærmeste matvarebutikk med ferskvaredisk. Kjøper du stort når det er på tilbud, har du rent kjøtt i fryseren.

Ren mat kan også kalles levende mat,

Den gir naturlig energi til kroppen vår.

-Belaster ikke kroppen med usynlige avfallsstoffer.

-Ofte lav på kalorier og rik på energi.

-Jo mer naturlig og mindre bearbeidet, jo lettere gjenkjenner kroppen maten, og jo mindre belaster den fordøyelsessystemet vårt.

Understøtter vårt immunsystem.

*Vi, eller kroppen vår, er vertskap for mikroorganismen i magen/tarmen vår; bakterier, virus, gjær, sopp og parasitter.

Disse er i oss før vi blir født, i vår mors mage. 

Og har en stor viktighet i forhold til mange biologiske funksjoner, men den kanskje aller viktigste jobben er å etablere, og utvikle vårt immunsystem.

Vi lever i en form for gjensidig symbiose med disse små skapningene inne i oss. De er avhengig av en vert (altså oss), som primært beskytter oss mot farlige bakterier, regulerer vår metabolisme og hjelper til med fordøyelsen.

Bakteriene jobber hardt for å fordøye maten, lage vitaminer, styre vårt hormon nivå, avskaffe giftstoffer og skape naturlige stoffer som hjelper til å nære og beskytte slimhinnene i mage/tarm.

Spiser vi hjemmelaget mat av rene råvarer, så gir vi mage/tarm det den trenger for å optimalisere vårt kroppslige velvære.

Gir vi den derimot mye syntetiske tilsetningsstoffer, fargestoffer, E stoffer ol. jobber den på høygir med å kvitte seg med disse.*

Av egen erfaring så blir min kropp helt utmattet når jeg overbelaster med det ikke naturlige, og da har jeg ikke energi til hverdagslige gjøremål. Men det viktigste er det motsatte, når jeg spiser ren mat, er kroppen mye mer energisk og i balanse.

2. Ikke sertifisert økologisk mat (men som allikevel er økologisk)

Er enda hakket renere mat. Den er  fri for tilsetningsstoffer og kjemikalier. Grønnsaker du selv dyrker uten kunstgjødsel eller sprøyting, fisk du selv fisker eller kjøper direkte av fiskeren, bær/frukt fra din usprøytede hage, eller andres hage. Sopp og bær fra skogen, vilt kjøpt av jeger, eller selvskutt.

Altså mat du vet er ren og ikke sprøytet, men uten øko sertifiseringen, gjort av Debio.

3. Økologisk merket mat. 

Her settes det spesielle krav til jord, frø, vekstvilkår, osv. Hele produksjonen av varen fra evt. frø til type dyr, og helt frem til ferdig produkt du kjøper i butikk, har gjennomgått en kvalitetssikring av Debio for å få ØKO merket.

4. Fyllstoff.

Mat og drikke som har høy mengde kalorier, og lite eller ingen næringsstoffer. Fastfood, mye av den industrifremstilte maten, farsemat som hamburger, pølser, osv.

Brus og andre sukkerholdige drikker.

Frokostblandinger inneholder ofte mer sukker en desserter.

Ønsker du å redusere mengde sukker/karbohydrat kan du titte på mine tips her:

Og ja, det er dessverre slik at denne type mat er den rimeligste, og den som er mest tilgjengelig.

Det finnes ingen regel uten unntak, så det er helt ok, bare ikke som hovedkilde. 

Mye av denne maten er i utgangspunkt helt super mat,  om vi lager den selv.

F.eks. hjemmelaget hamburgere, av ren kjøttdeig/karbonadedeig.

Eller en frokostblanding du lager av f.eks. nøtter, frø, havregryn.

Om du googler, finnes det MASSE oppskrifter og tips på nett.

Jeg anbefaler å begynne med nye vaner i f.eks. helgen. Lager du hjemmelagde hamburgere til lørdagskos, så lærer du raskt å få de til på den måten du liker de. Og det blir enklere å overføre til hverdagen din, hvor man har mindre tid.

Eller som jeg gjør, når jeg kjøper nykvernet kjøttdeig/karbonadedeig, lager jeg en haug hamburgere, så gutta i heimen har tilgang på ren «Fastfood»..

De gode valgene.

Velger du hovedmengden av din mat fra del 1, 2 og 3, så legger du et godt grunnlag for at kroppen skal trives.

Ønsker du å leve enda hakket renere, å prioritere mat med så lite sprøytemidler og kjemikalier som mulig, velger du mat fra del 2 og 3. Økologisk.

Jeg har erfart gang på gang at klienter får det mye bedre ved å gjøre kun denne første endringen.

1. Lage mat fra bunnen av, med rene ingredienser.

Velger du i tillegg å øke andel grønnsaker, gjør du enda  mer for å optimalisere din kropps velvære.

2. Øke mengde grønnsaker.

Forsøk å få inntil 50% av din mat fra planteriket. Grønnsaker, bønner/linser, litt frukt, kun ditt hode setter din begrensning.

Jeg er veldig glad i rivjern, en super enkel og rask måte å få mer grønnsaker til f.eks. middag.

Eller et raspet eple til dessert?

Det er ofte små endringer som skal til.

Alltid sørge for grønnsaker på skiva, drikke en grønn hjemmelaget juice, spise bær til dessert, en rå grønnsak/frukt på jobb eller skole (gulrot, kålrot osv.)

Tilføre mer bønner/linser i din kost. F.eks. hummus og bønner i salaten.

Ønsker du å optimalisere kroppen enda et hakk?

3. Øk mengden sunt fett.

Fett har fått et ufortjent dårlig rykte. Et eksempel på sunt fett er f.eks. å bruke mer kokosmelk/kokosfett i maten.

4. Spise mer fermentert mat eller tilføre melkesyrebakterier daglig.

Et eks. på fermentert mat kan være surdeigsbrød. Fermentert mat inneholder store mengder gode bakterier, som optimaliserer din mage/tarm funksjon.

*Kilde mage/tarm/fordøyelse: Dr Axe. Eat Dirt.

Lurer du på noe så ta gjerne kontakt.